torsdag 17 april 2014

Fotoskola lektion 1 - Fokus

Tjo! Jag tänkte härmed starta min lilla fotoskola som jag tidigare berättat om... I denna kommer vi att gå igenom inställningar, bildkomposition och lite om hur Du kan fixa till bilder som inte blev som du riktigt tänkt dig i efterhand. Underrubrikerna kommer bland annat att vara varför, hur och fel som rätt. Oavsett om du har fotograferat ett tag eller är total nybörjare, så hoppas jag att Du kan inspireras och bli nyfiken att fotografera på nya sätt. Har Du synpunkter eller korrigeringar på mina texter, så kommentera gärna! Men nu sätter vi igång...

Lektion 1 - Fokus
Varför - fokus?
Något av det bästa med en lite mer avancerad kamera är att du kan ställa in fokus manuellt. Det är ovärderligt eftersom kameran ofta kan fokusera på helt andra saker än vad du har tänkt som huvudmotiv till din bild... Att ställa in fokus kan vid många tillfällen vara svårt, men så länge man försöker fokusera på ögonen (om man fotograferar människor) så blir det oftast bra. Rätt fokus får en bild att se levande ut!

Hur - fokus?
Fokusknappen befinner sig på objektivet, eftersom att det är en av dess funktioner. AF står för automatiskt fokus, medan MF står för manuellt fokus. När du har skjutit över så att den står på MF stängs motorn till autofokus i objektivet av, och du kan nu snurra fokusringen fram och tillbaka utan motstånd. Se efter i sökaren samtidigt som du snurrar på fokusringen och försök att fokusera rätt, det är bara att testa sig fram.
Bild lånad från Canon.
   En annan stor fördel med manuellt fokus är att du kan välja var i bilden den högsta skärpan och fokuset skall vara. Om du växlar över till skärmläge, så ser du att det finns en rektangel, vilken du kan flytta på. Med hjälp av upp-, ner- och vänster-/höger-knapparna kan du förflytta den till t.ex. ögonen om du fotograferar porträtt.

Fel som rätt - fokus?
Vi har väl alla varit med om dessa bilder när man har det perfekta motivet, klickar av och är så nöjd! När man sedan kollar på bilden man precis tagit stelnar leendet och man undrar vilken urbota dålig fotograf man är som lät det efterlängtansvärda ögonblicket gå till spillo... Lugn, det kommer fler tillfällen kan jag lova dig! (Men du kommer troligtvis tabba dig lika många gånger igen, så tro inte att detta är sista gången...)
   Någon gång det dock kan vara rätt att göra fel, är om du fotograferar i motljus (kräver dock en relativt stark ljuskälla) och fokuserar tills du har så stora "prickar" som möjligt. Extra snyggt blir detta om man kvälls-/nattfotograferar mot bil- och trafikljus, eftersom det då blir i olika färger. Dessa "ur fokus"-bilder kan du sedan använda som bakgrundsbokeh till andra bilder (jag kan förklara HUR Du gör i ett annat inlägg om Photoshop).
Foto taget av mig i en skog, någon gång i höstas. Solen är ljuskällan (obvious).
Här har jag använt samma bild men gjort den ljusare, för att Du tydligare skall kunna se "cirklarna", varför det blir sådana kommer jag att förklara i ett enskilt inlägg!


Nu har jag alltså instruerat genom att sätta ord på mina tankar angående fokusering. Förhoppningsvis, om Ni gillar detta, kommer det snart ett nytt inlägg med tema fotoskola!
   LoveMeLikeCottonCandy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar